Jumaat, 18 Ogos 2017

SiApA SaYa SiRi 3

.

Asalamualaikom sahabat, kali ini saya ingin sambung mengenai biodata saya yg ketiga (3) utk mengisi perbincangan mengenai akidah para nabi dan para rasul Allah. Tujuan saya adalah agar sahabat maklum knp saya begitu menitik beratkan tentang ilmu akidah yg bersesuaian dgn perintah ALLAH Azawajalla dan perintah nabi Salallahualaiwasallam semenjak akhir-akhir ini.

Saya lakukan ini (menumpukan kpd ilmu akidah) adalah krn saya amat insaf bahawa hanya dgn akidah yg bersih sebersih-bersihnya dari campur aduk akidah ahli kitab, syiah dan majusi maka sesaorang itu jika dikehendaki ALLAH masuk neraka dia ada peluang keluar daripadanya selepas mndapat pengampunan ALLAH Yang Maha Pengampun (ertinya dia tetap ahli tauhid krn tdk melakukan syirik besar sebelum mati) walau telah melakukan banyak dosa2 besar semasa hidup di dunia.

Firman Allah Azawajalla
إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا
Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar.(An Nisa':48)

Dan kisah yg diceritakan nabi Salallahualaiwasallam (dlm sahih Bukhari): Seorang pelacur yg mmberi anjing minum Allah masukkan dia ke dlm syurga, kisah seorang pemuda yahudi yg mmbunuh 100 org sempat bertaubat dan mati dlm perjalan ke tempat dia hendak mengabdikan dirinya kpd Allah Yang Maha Agong, ALLAH masukkan dia dlm syurga. Krn apa begitu mudah mereka msk syurga?, kerana mereka tdk mnsyirikkan Allah!.

Dan lagi adalah kerana saya dapati tdk ada perbincangan mengenai persoalan akidah ini terutama pendedahan kesesatan akidah sifat 20 atau anutan akidah asyaariah mathuridiyah atau akidah rekaan muktazilla di syarahkan atau diketengahkan secara berkala atau kerap oleh ulama ahli sunah wal jamaah dari samaada dari yufid, rodja, muslim.or.id dll. (dari Indonesia) dan di Malaysia tdk ada juga persoalan ini di syarahkan atau diketengahkan oleh Dr. Abdullah Yassin, Sheikh Hussein Yee, Ust. Fatul Bari, Ust, Rasul Dahri, Ust. Asri Muda dll. (mungkin saya terlepas pndang), namun saya tdk mahu menunggu mereka mendedahkan kesesatan akidah sifat 20 tetapi sebaliknya saya mmbantu mereka mndedahkan kesesatan akidah ini dgn harapan apabila mereka mndedahkan selepas ini sahabat brtambah yakin tentang kesesatan akidah ini dan mengubah anutan sahabat dari akidah sifat 20 kpd akidah yg bersumberkan AL QURAN dan SUNAH.

Disamping itu, saya juga amat bimbang krn ulama kalaf dan kalam bebas bergerak dan menguasai jabatan agama, media massa, masjid dan surau serta tempat2 lain menyebarkan kesesatan mereka (yg benar dicampurkan atau diselitkan dgn yg batil) dlm mengurus urusan agama dan mengajar ilmu agama dgn membawa sekali bersama mereka akidah yg sesat (akidah sifat 20 atau hakimiyah) dan dgn membawa bersama mereka fahaman bidaah hasanah (maksiat dlm ibadah) yg disebarkan luaskan kpd masyarakat melalui jabatan agama, media dan tempat2 yg saya sebutkan di atas.
Firman Allah Azawajalla:
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَـكِن لاَّ يَعْلَمُونَ
Apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman." Mereka menjawab: "Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah beriman?" Ingatlah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh; tetapi mereka tidak tahu.(Al Baqarah:13)
Sabda Nabi Salallahualaiwasallam:
Hadis riwayat Abdullah bin Amru bin Ash رضي الله عنه, ia berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda: Sesungguhnya Allah tidak mengambil ilmu dengan cara mencabutnya begitu saja dari manusia, akan tetapi Allah akan mengambil ilmu dengan cara mencabut (nyawa) para ulama, sehingga ketika Allah tidak meninggalkan seorang ulama pun, manusia akan mengangkat pemimpin-pemimpin yang bodoh yang apabila ditanya mereka akan memberikan fatwa tanpa didasarkan ilmu lalu mereka pun sesat serta menyesatkan(Sahih Muslim)

Dan tentunya saya amat risau bkn saja dgn nasib saya sendiri (jika tdk mncegah seolah-olah saya bersubahat), FIRMAN ALLAH:خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ "Jadilah engkau pema'af dan suruhlah orang mengerjakan yang ma'ruf, serta berpalinglah dari pada orang-orang yang bodoh."(Al A'Raf:199), nasib mak saya yg agak sukar difahamkan tentang perkara yg bertentangan dgn sunah nabi (krn telah terbiasa dgn bidaah hasanah smenjak berpuloh tahun yg lalu) dan siaran agama di tv. Nasib isteri saya (yg sukar faham apa yg saya ajar), sikapnya sedemikian adalah krn trpengaruh dgn siaran agama di media tv, dgn rakannya dan jiran2. Saya juga amat bmbang nasib anak-anak, cucu, cicit dan seterusnya anak2, cucu, cicit mereka (anak kpd cucu, cicit saya atau keturunan saya yg akan datang, jika saya tdk tegas dan mndedahkan sesatnya akidah sifat 20 atau hakimiyah dari skarang sdh tentu saya akan menanggong akibatnya, auzubillah!. Tetapi walaupun saya tdk akan menanggong dosa mereka saya tetap berazam menyelamatkan mereka dari kejahatan ulama kalaf dan kalam yg berterusan mnyebarkan kesesatan akidah dan ibadah krn saya amat bmbang mereka turut terpengaruh dgn menganut akidah dan ibadah yg salah oleh itu mereka diseksa dlm neraka, saya insaf betapa ngerinya azab neraka Allah!.

Bayangkan sebelum giliran sahabat dibakar (maaf ini contoh saja), sahabat melihat seorang demi seorang dibakar depan sahabat, sdh tentu sahabat ngeri melihatnya, lbh2 lagi memikirkan selepas mereka kena bakar sahabat pula akan turut dibakar hidup-hidup bila sampai kpd giliran sahabat, lebih2 lagi dibakar berulang kali dan tdk mati2 selamanya!, tentulah ngeri kan?. Inilah sebabnya saya tegas dlm persolan akidah dan menntang sekeras-kerasnya akidah sifat 20 dan hakimiyah krn kedua-duanya direka manusia yg sesat lagi menyesatkan dan ada unsur-unsur taqlid BUTA (syirik BESAR!) krn BUKAN BERSUMBERKAN ALQURAN dan HADIS SAHIH.
Harus diingat, sebagaimana saya tdk mahu ahli keluarga saya diseksa, saya juga tdk mahu sahabat diseksa dlm neraka Allah, sebagaimana azam dan tekad saya mahu menyelamatkan mereka (ahli keluarga) begitulah azam saya utk menyelamatkan sahabat dari terus menerus kena tipu dgn ulama kalaf dan kalam sehingga sedar-sedar sdh tdk ada peluang lagi ut bertaubat dan memperbetulkan kesilapan kerana ikut melulu atau percaya tanpa usul periksa kpd ajaran ustaz2, ustazah2, tok2 guru, kyai, da'i2, ulama2, mufti2 dan macam2 lagi nama jawatan atau pangkat yg dipegang dan disandang mereka.

Dan berikut saya kongsikan biodata Imam Abul Hassan Asyaari yg telah bertaubat (atas kehendak Allah) dan keluar dari kumpulan muktazila serta berlepas diri dari akidah sifat 20 yg dirangkanya, alhamdulillah.

Allah hua'lam, bersambung, insya Allah, semuga bermanfaat, wasalamualaikom.




   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan