Sabtu, 19 Ogos 2017

Kesesatan Akidah Sifat 20

Asalamualaikom sahabat, sambungan perbincangan persoalan akidah para nabi dan para rasul Allah.

Mungkinkah sahabat ada pengetahuan dan bukti yg JELAS bahawa ada antara para nabi dan para rasul Allah beriman kpd akidah sifat 20 atau akidah hakimiyah, jika ada sila kemukakan di sini beserta dgn buktinya agar dengan ini akidah sifat 20 ini dapat diketahui bahawa ianyanya memang sah menurut apa yang Allah dan rasulNya telah tetapkan, kpd sahabat yg ingat-ingat lupa, semaklah dlm kitab-kitab hadis yg telah di kumpulkan oleh para ulama hadis terkemuka dunia seperti:

1. Sahih Bukhary
2. Sahih Muslim
3. Fatul Bhary
4. Riadhusalehin
5. Al Umm
6. Al Muwata'  
7. Sunan Ibnu Majah
8. Sunan Abu Daud
9. Jami' at-Tirmiz
10.Sunan al-Sughra

Carilah dalam kitab-kitab hadis tersebut sampai jumpa tentang adanya diantara para nabi dari Nabi Noh Alaihisallam hingga Nabi Muhammad Salallahualaiwasallam beriman kpd akidah sifat 20, jika terjumpa dan sebarkannya dapat pahala jika berusaha mencari sampai jumpa lebih besar pahalanya krn sahabat telah dpt menyumbang kpd agama Allah yg suci ini, suci daripada akidah kotor ahli kitab, syiah, nasrani, musyrikin dan ateast!.

Jika tidak ada dan tdk berjumpa tentang bukti adanya para nabi dan para rasul beriman dengan akidah ini maka terbuktilah dgn JELAS lagi bersuluh bahawa akidah sifat 20 bknlah akidah islam tetapi akidah yg jelas sesatnya, krn seluruh Umat Islam WAJIB menjadikan AL QURAN dan HADIS-HADIS sahih sebagai SUMBER UTAMA ILMU AKIDAH bukan menjadikan kumpulan seperti muktazila sebagai ilmu akidah krn JELAS bertentangan dgn sabda nabi Salallahualaiwasallam,

تَرَكْتُ فِيْكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوْا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا : كِتَابَ اللهِ وَ سُنَّةَ رَسُوْلِهِ

Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (yaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya. (Hadits Shahih Lighairihi, H.R. Malik; al-Hakim, al-Baihaqi, Ibnu Nashr, Ibnu Hazm. Dishahihkan oleh Syaikh Salim al-Hilali di dalam At Ta’zhim wal Minnah fil Intisharis Sunnah, hlm. 12-13).
Sumber: https://muslim.or.id/6966-kaedah-penting-dalam-memahami-al-quran-dan-hadits.html

Sahabat harus faham, berpegang teguh dgn al QURAN dan hadis lbh2 lagi mengenai persoalan akidah adalah kewajipan semua Umat Islam bukan setakat pembeza penganut agama islam dgn penganut agama ahli kitab, syiah dan musyrikin tetapi yg lebih PENTING penyelamat dari terperangkap dlm kesyirikian (syirik besar) yg menyebabkan kekal dlm neraka, auzubillah!.

Oleh itu tinggalkanlah akidah sifat 20 atau akidah hakimiyah jika sahabat sedang beriman kpd salah satu akidah tersebut, kembalilah kpd akidah yg telah di imani oleh manusia pertama (Adam Alaihisallam) semuga dgn berimannya kita kpd akidah yg benar lagi suci dari campur aduk akidah org kafir mudah-mudahan Allah senantiasa memelihara kita dari terperangkap dlm perkara syirik besar samaada dari segi iktikad, percakapan dan perbuatan, amin. semuga bermanfaat utk sahabat seluruhnya, wasalamuallaikom.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan